Utställarinformation – Galleri, Hylla i butik och Fönstergalleri

Fakta och information till dig som vill ställa ut.

Till dig som ska ställa ut i galleriet eller i fönstergalleriet,  hyra en hylla eller del i hylla i galleributiken på Konsthändigt

Föreningen vill skapa möjligheter för medlemmar och andra att ställa ut sina alster.

• Inbokning av utställnings tillfälle sker via galleristerna, se kontaktlista. I galleriet ställer ut tillsammans med 1 – 5 personer under en 4 veckorsperiod. I galleributiken finns det olika alternativ, hylla eller del i hylla.

Vernissage är den första lördagen i perioden kl. 12:00.

INNAN UTSTÄLLNINGEN

• Visning av lokal hänvisas till öppettiderna för galleriet/butik eller kontakta någon av Galleristern. Se kontaktlista.
  • Var och en skriver en kort presentation om sig själv samt skickar några bilder till webmaster på adress kalice_@hotmail.com för att läggas på Konsthändigts hemsida senast 2 veckor innan utställning.
  • Var och en skriver ett personporträtt om sig själv att ha i galleriet/butiken under utställningstiden.
  • Affischering ute i samhället – förutom offentliga affischer på bibliotek mm i Olofström, utställare får ett par affischer att sätta upp på egna platser samt skriva ut själva från en pdf som erhålls. Information om utställningen kommer att visas på visit blekinge/olofström, ABF:s hem- och Facebook sida, Konsthändigts hemsida samt Facebook sida.
  • Inlämning av alster sker måndagen innan vernissage lördagen.
  • Galleristerna ansvarar för hängning och i ordningsställande i lokalen.
  • Tavlor som visas ska vara försedda med upphängningstråd på baksidan.
  • Utställaren skriver en lista med namn på konstverket och pris som lämnas till Galleristerna.
  • Konstverken, numrering av verken sätts upp, lista skrivs av Galleristerna som läggs ut i lokalen och i info ärm.
  • Hyra för galleriet betalas in senast 2 veckor innan vernissagedatum. Medlem 300 kr, icke medlem 500 kr för utställningsperioden. Hyra i galleributiken, del i hylla 50 kr, hylla 150 kr för medlem, icke medlem 250 kr per utställaperiod.
  •  Avgiften betalas in till Konsthändigts swish 123 254 16 21 eller på bankgiro 146-1771.              OBS!  skriv i meddelande vad inbetalningen gäller för.
  • Öppettider är fredag kl 15 – 18, lördag och söndag kl 11 – 14
  • Vernissage är den första lördagen i utställarperioden kl. 12:00. Galleri gruppen står för förfriskningar som serveras och det som blir över tas hem samma dag
  • Utställarna får kod till nyckelgömma som gäller under utställningstiden.  Måndagen i planerings veckan får utställarna koden via mail eller sms.
  • Röda/gröna pluppar för bokat eller sålt finns. Huvudregeln bör vara att era verk stannar kvar i lokalen under utställningstiden även om de är tingade/sålda. Det kan såklart bli undantag för vissa ex förbiresande turister.
  • Som utställare i galleri och butik ingår det att man tjänstgör på Konsthändigt 2 gånger per period. Ett tjänstgöringsschema finns i Info Pärmen och ett ex. skickas hem till alla via mail. Man är varandras back up.

UNDER ÖPPETTIDERNA

• Gästbok läggs fram.
  • Utemöbler ställs ut under sommarhalvåret och tas in när galleriet är stängt.
  • Fasadflaggor med Konsthändigt logga sätts ut i hållare på stolparna utanför och som sen tas in vid stängning, samma gäller för beachflaggan.
  • Man noterar antal besökare per dag. Blankett finns i Infopärmen.
  • Den som tjänstgör ser till att det är rent och snyggt i lokalen, galleri och butik. Sopor slängs i soptunna vid husets norra gavel.

EFTER UTSTÄLLNINGEN

• Söndagen i sista utställningsveckan plockas utställningen ner.
  • Ta gärna bort affischer som ni själva har satt upp.
  • Svara på enkät som finns i info pärmen.

Kontaktlista för Galleristerna