Utställarinformation

Fakta och information till dig som vill ställa ut.

Till dig som ska ställa ut i Konsthändigts galleri

Föreningen vill skapa möjligheter för medlemmar att ställa ut sina alster. Du som vill ställa ut mailar bilder på 3 alster/verk till galleriansvarig som visas för styrelsen, Se kontaktlista

Inbokning av utställningstillfälle sker via galleriansvarig, och du ställer ut tillsammans med

1 – 5 personer under en 4 veckorsperiod med en planeringsvecka dess för innan.

Du kommer att få mail med kontaktuppgifter till deltagarna i gruppen som du ska ställer ut tillsammans med.

INNAN UTSTÄLLNINGEN

Visning av lokal hänvisas till öppettiderna för galleriet eller kontakta galleriansvarig/ordförande.

Ni i gruppen rekommenderas att träffas senast 2 veckor innan vernissagen för att besluta om vem som tar vilken utställningsyta. Ni har bara en vecka mellan utställningarna att ordna er utställningen på.

Om gruppen vill sätta ett namn på utställningen så meddelas detta till webmaster adress se nedan.

Var och en skriver en kort presentation om sig själv samt skickar några bilder till webmaster på adress kalice_@hotmail.com för att läggas på Konsthändigts hemsida.

Var och en skriver en presentation om sig själv att ha i galleriet under utställningstiden.

Affischering ute i samhället – Förutom offentliga affischer på bibliotek mm i Olofström som görs av ordförande, kan utställare sätta upp på egna platser. Marknadsansvarig meddelas nu om extraaffischer behöver göras.

Gruppen har ett gemensamt ansvar att utställningen blir estetiskt tilltalande för besökarna. Tänk på att det ska vara lätt att se och alstren ska ha livsutrymme. Det kan ta tid att hitta fram till hur ni vill ha det om ni inte har träffats innan. Bra att lära känna varandra och föra en diskussion om hur ni bäst lägger upp utställningen. Känn er fria att använda de två utställningsrummen på olika sätt. Man kan hänga upp saker, använda podier, göra färgmässiga effekter osv. Det kan vara så att någons alster ”gifter” sig med någon annans saker och kan exponeras sida vid sida.

Tavlor som visas ska vara inramade. Föreningen vill inte att häftmassa eller tejp används för uppsättning.

I styrelsen finns kunskaper om och intresse för utställningsteknik. Hör av er till Yvonne eller Anette som gärna hjälper till.

Utställningsrekvisita som föreningen tillhandahåller är:

Murstegar, hyllor, två vitmålade betongkuber, x st björkstubbar, glaskub

Numrering av verken sätts upp, lista skrivs.  Ordnas av gruppen.

Hyra för galleriet betalar gruppen in senast 30 dagar innan vernissagedatumet med 1 500 kr/grupp för medlemmar. Betalas in till Konsthändigts swish 123 254 16 21 eller på bankgiro 146-1771. OBS skriv i meddelande vad inbetalningen är för.  Om det inte inbetalas kan erbjudande gå till annan person.

Öppettider är fredag kl 14 – 18, lördag och söndag kl 12 – 15.

Utställarna får kod till nyckelgömma som är på stolpen utanför där nyckel till galleriet förvaras. Måndagen i planeringsveckan får utställarna koden via mail eller sms. Koden gäller under planering -och utställningstiden.

Röda/gröna pluttar för bokat eller sålt köps av gruppen. Huvudregeln bör vara att era verk stannar kvar i lokalen under utställningstiden även om de är tingade/sålda. Kan såklart bli undantag för vissa ex förbiresande turister.

Pressdag – Ordnas av ordförande i planeringsveckan.

Gruppen gör upp om ”vaktschema” som sätts in i utställarpärm.  Schemat sätts in tillsammans med telefonlista .

Vernissage blir på en lördag i planeringsveckan. Gruppen står för förfriskningar som serveras.

UNDER UTSTÄLLNINGENS ÖPPETTIDER

Gästbok läggs fram.

Affisch sätts i trottoarpratare som ställs ut när galleriet är öppet.  OBS! förvaras inne i lokalen när galleriet är stängt. Utemöbler ställs ut under sommarhalvåret med tas in när galleriet är stängt.

Om extraelement/fläkt används ska 2 kr per använd timme swishas till föreningen av den som använt elementet.

Utställarna noterar antal besökare per dag. Blankett finns i utställarpärm

På vernissagedagen ska män och kvinnor särredovisas.

Den som håller vakt i lokalen ser till att det är rent och snyggt i entre, i övriga utställningslokalen samt i pentry/kylskåp. Damma, dammsuger och torkar golv minst en gång per vecka. Städning av toalett. Sopor slängs i soptunna vid husets norra gavel.

EFTER UTSTÄLLNINGEN

Söndagen sista utställningsveckan plockas utställning ner.

Städning – dammning, dammsugning, våttorka golvet, städning av toalett, städning kök och kylskåp, tömning av sopor i soptunna vid husets norra gavel.

Ta bort affischer som satts upp av utställare.

Svarar på enkät som finns i utställningspärmen.

Besökslistorna sätts in i utställarpärm

Kontaktlista Styrelsen 2020