Nässelfrossa Jacky Archer 25 juni – 1 juli

Utställningstid 25 juni - 1 juli med öppettiden klockan 14,00 - 17,00-

Vernissage söndag 25 juni kl 14.00

Under tisdagen, onsdagen och torsdagen målar Jacky i galleriet måla mellan 14.00 - 17.00, Välkomna!

Jacky Archer munmålare från Essex, England

Jag fick diagnosen multipel skleros 1985, och trots varje försök att bekämpa sjukdomen kunde jag inte längre gå 1995. Min hand slutade att fungera 2002 så då slutade jag att arbeta. Min värld hade krympt till en storlek av en jordnöt, och jag var orolig för att min hjärna skulle följa efter.

Min arbetsterapeut föreslog att jag skulle gå till ett dagcenter, och jag måste säga att jag inte var så entusiastisk, men med hjälp och tålamod från personalen på Maidenbower dagcenter i Crawley började ett nytt kapitel i mitt liv.

Jag började måla med munnen!

Först tyckte jag att det var väldigt svårt att kontrollera penseln, mina käkar värkte och penseln skakade men jag var fast besluten att detta skulle jag klara. Här är mitt första försök – min katt! En underbar volontär på dagcentret gjorde en penselhållare och ett penselställ till mig, vilket gjorde måleriet så mycket enklare.Jag hade aldrig tidigare varit konstnärlig eller intresserad av konst, men jag upptäckte att måleriet gav mig frihet och jag kunde förlora mig själv i mitt arbete. Efter sex månaders övning  lyckades jag få en hyfsat bra likhet med min vackra katt Tadzio.

Jag njöt verkligen av min nya hobby!

The Mouth And Foot Painting Artists [MFPA],

2008 var jag glad över att bli antagen som medlem  i MFPA som bildades 1957 och är en del av en internationell förening för konstnärer (AMFPA) som målar utan att använda händerna.

I föreningen finns 33 brittiska konstnärer och nästan 800 konstnärer från över 80 länder världen över.

MFPA producerar kort, kalendrar, dagböcker, barnböcker och presenter. Föreningen har även en webbutik.

Jag  hade min första separatutställning i Barbican i april 2010 och efter den har jag haft ytterligare två separatutställningar och har medverkat i ett tiotal ”mixade” utställningar

2023 Utställning på Konsthändigt i Olofström under Nässelfrossan.